niedziela, 14 czerwca 2020

ZERÓWKA Trampolinek i żywioły

Przebieg zajęć:
1. Słuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Czego dowiedziały się żywioły? – KP5, s. 60–61.
Czego dowiedziały się żywioły
Dziś o żywiołach baśń opowiemy –
Wodzie, Powietrzu, Ogniu i Ziemi
Każde o sobie mówi, że przecież
jest najważniejsze na całym świecie
Słyszy to Słońce i podpowiada:
– W tej sytuacji przyda się rada
od uczonego i specjalisty
Podam wam adres! Napiszcie listy!
I mkną z listami żywiołów sługi
przez świat szeroki – jedno za drugim
Na przedzie kropla wody czyściutka,
a za nią płomyk i ziemi grudka
Na końcu leci wesoły wietrzyk
i pogwizduje: wiem, kto jest lepszy!
– Stój! – woła kropla – Ja się nie chwalę,
że Woda mnóstwo posiada zalet
Łódki przewozi, podlewa kwiaty,
na kąpiel w rzece zaprasza latem
I pić pozwala… na przykład… soki,
i nawet może zrobić obłoki!
A grudka ziemi, choć taka mała,
ze złości prawie się rozsypała!
– Ziemia ma skarby! Dzieli się z wami!
Od dawna wspólnie na niej mieszkamy
I nieustannie Ziemia się trudzi,
karmiąc rośliny, zwierzęta, ludzi
Wietrzyk zakręcił młynka i świszczy:
–Tylko Powietrze jest wielkim mistrzem
Tak, to jest prawda – nie żadna pycha,
bo dzięki niemu można oddychać
I różne wiatry ma na rozkazy,
a który żywioł o tym nie marzy?
Więc płomyk z gniewu aż zamigotał:
– Ogień cenniejszy bywa od złota
Przynosi światło i ciepło w darze,
i jest w dodatku świetnym… kucharzem
I pięknie dla was iskrami błyska,
kiedy siedzicie wokół ogniska
Tak obrażeni na siebie wszyscy
biegną co siły do specjalisty
Wnet są na miejscu Słynny uczony
wymienia z nimi grzeczne ukłony
Otwiera listy… z uwagą czyta:
– To najdziwniejsze ze wszystkich pytań!
Ziemia, Powietrze, Woda i Ogień
są równie ważne – potwierdzić mogę
Szkoda, że żadne z nich o tym nie wie,
jak wielkim darem są też dla siebie
Służą mi zawsze i choć je cenię,
bywa, ze niosą nam zagrożenie
Wracają zatem posłańcy w zgodzie,
szczebiocząc sobie coś o pogodzie
Urszula Piotrowska


2. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza inspirowana pytaniami z KP5 ze s. 60.3. Zabawa „Co by było, gdyby…” :
– wyschły wszystkie rzeki, jeziora, morza
– ogień był zimny
– cały rok nie świeciło słońce
– codziennie padał deszcz.
4. Zabawa ruchowa „Wiatr i drzewa” – dzieci naśladują drzewa poruszające się na wietrze zgodnie z natężeniem gry na tamburynie.
5. Kolorowanie kamieni zgodnie z rytmem – ćwiczenie 6, s. 61 w KP5.

Zajęcia 2
Rodzaj zajęć: zajęcia plastyczne.
Temat: Malowanie powietrzem.

Pomoce: farby, kartki A4, słomki do napojów.
Przebieg zajęć:
1. Przedstawienie tematu pracy „Malowanie powietrzem” – podawanie propozycji przez dzieci.
2. Wykonanie prac – robienie przez dzieci kleksów z farby, następnie dmuchanie na nie przez słomkę w różnych kierunkach.
3. Prezentacja i próby interpretacji wykonanych prac (co przedstawiają, z czym się kojarzą powstałe wzory).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz