poniedziałek, 27 kwietnia 2020

Propozycje zadań dla dzieci z Punktu Przedszkolnego w dniach 27.04-30.04:


Temat tygodnia: „Kto Ty jesteś? Polak mały”

1. Wspólne oglądanie mapy Polski. Wodzenie palcem po konturach, rozmowa na temat różnych regionów, wskazanie regionu, w którym mieszkamy.


2. Wysłuchanie wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”
— Kto ty jesteś?
— Polak mały.
— Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
— Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
— W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
— Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
— Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
— Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
— A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.
— Coś ty dla niej?
— Wdzięczne dziecię.
— Coś jej winien?
— Oddać życie.

Rozmowa inspirowana wierszem:
- Jak nazywa się nasz kraj?
- Jak myślisz, co to znaczy kochać swój kraj?
- Jak możemy dbać o swój kraj?
- Każdy kraj ma swoje symbole: flagę, godło i hymn. Jak wyglądają flaga i godło Polski?


3. Wysłuchanie hymnu narodowego. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego należy zachować powagę podczas słuchania hymnu. Podanie tytułu hymnu Polski (Mazurek Dąbrowskiego). Zachęcenie dzieci do swobodnych wypowiedzi inspirowanych pytaniem: W jakich ważnych sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy?


4. Opowieść ruchowa:

Zapraszam Was na wędrówkę po Polsce. Nasza ojczyzna to piękny kraj o różnorodnym krajobrazie. Mamy wysokie góry, czyste jeziora, piaszczyste plaże nad morzem, nowoczesne miasta i piękne zabytki w miastach o długiej historii. Dziś zwiedzimy różne ciekawe miejsca. Zapraszam do samolotu.

- na hasło: Piloci do samolotów! dzieci kucają i kręcą rękami młynki (rozruch silnika). Na klaśnięcie w dłonie wstają z rozpostartymi szeroko rękami i biegają swobodnie po sali (samolot leci). Na hasło: Lądujemy! ponownie kucają. Ten zestaw ruchów będzie się powtarzał pomiędzy kolejnymi przystankami wycieczki po Polsce.

- „Góry”. Dzieci po wylądowaniu naśladują wędrówkę w górę i w dół po górach.

- „Stolica-Warszawa”. Rodzic informuje dzieci, że po stolicy będą poruszać się metrem, a metro to nic innego jak miejski pociąg jeżdżący pod ziemią. Dzieci naśladują jazdę pociągiem
i śpiewają piosenkę „Jedzie pociąg z daleka”.

- „Jeziora mazurskie”. Rodzic ogłasza: Jesteśmy na Mazurach i płyniemy żaglówką. Ja jestem kapitanem, a wy moją załogą. Słuchajcie moich poleceń. Rodzic umawia się z dziećmi, gdzie w sali będą znajdować się: dziób (przód), rufa (tył) i obie burty (boki) ich żaglówki. Następnie rodzic wydaje dzieciom polecenia, np. Na dziób!, Na rufę!, Na prawą/lewą burtę!, a załoga biegnie w ustalone miejsce. Rodzic podaje polecenia wielokrotnie.

- „Kraków”. Rodzic oznajmia, że przybyli do Krakowa, gdzie w jamie mieszkał niegdyś smok, znany dzieciom z legendy o Smoku Wawelskim. Dzieci zamieniają się w smoki i kroczą ciężko, kłapiąc paszczą utworzoną z wyciągniętych rąk i zagiętych palców - zębisk. Rodzic podaje rytm kroków klaszcząc.

- „Morze”. Rodzic oznajmia: Jesteśmy nad polskim morzem. Przylecieliśmy odpocząć
i zrelaksować się.
Dzieci udają, że kładą się na piasku, żeby się poopalać. Rodzic przypomina, że aby dobrze odpocząć, trzeba leżeć w ciszy, słuchając jedynie odgłosów otoczenia. Może też pomóc dzieciom się wyciszyć poprzez tworzenie w ich wyobraźni odpowiedniej scenerii, np. mówiąc przyciszonym głosem: Słoneczko pięknie grzeje. Czuję, jak ogrzewa moją buzię, brzuch, jedną rękę, drugą rękę, obie nogi. Jest ciepło, cicho i leniwie. W tej ciszy słychać tylko szum fal i pokrzykiwanie mew. Jest mi tak dobrze, że prawie zasypiam...

5. Wysłuchanie legendy o Smoku Wawelskim:


5. Wykonanie pracy plastycznej - flagi Polski z dostępnych w domu materiałów i wg własnych pomysłów. Oto przykłady:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz