piątek, 20 marca 2020

Ćwiczenia buzi i języka

Opowiadanie logopedyczne
ZOO
Jest piękny, słoneczny dzień. Pan Języczek wybiera się do Zoo. Spaceruje od klatki do klatki (wołamy: „tup, tup”).W pierwszej klatce widzi małpy. Skaczą po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadają banany (poruszamy buzią) i wydają małpie okrzyki (wołamy:”ooo”). W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły – pokazuje zębiska (pokazujemy zęby), warczy („wrr”).W trzeciej klatce osiołek wydaje osiołkowe odgłosy („i-o, i-o, i-o”), i skacze wymachując tylnymi kopytami (uderzamy językiem o podniebienie). Następnie Pan Języczek spotyka węża. Wąż syczy („ssss”). Pan Języczek odwiedza słonia. Słoń chwali się swoją zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej na brodę). Potem Pan Języczek idzie obejrzeć krokodyla, który głośno kłapie paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte z przodu).O! Jest żyrafa, ma bardzo długą szyje (próbujemy sięgnąć językiem do nosa). W tej wielkiej klatce mieszka orzeł. Ma piękne, duże skrzydła (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma „skrzydłami” – wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami). A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (głośno ziewamy, otwierając szeroko buzię). Po skałach skacze zwinna kozica (dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych i górnych zębów). A ty jest akwarium żółwia. Żółwiowi nigdzie się nie spieszy. Bardzo wolno spaceruje (wolno wysuwamy na brodę i chowamy język do buzi, nie opierając go o zęby). Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w „rybi pyszczek”)? Pan Języczek jest już bardzo zmęczony, odwiedził wszystkie zwierzęta w zoo. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

ĆWICZENIA WARG
  •     Spróbujemy pokazać jak wyglądają:
-wesołe usta / płaskie wargi – rozciągnięte od ucha do ucha, jak przy głosce e, dodatkowo kąciki warg uniesione jeszcze ku górze /
-smutne / podkówka z warg /
-obrażone / wargi nadęte /
-złe /wąski, cienki pasek/

  • cmokanie - posyłanie buziaczków
  • spróbujemy pokazać jaki pyszczek ma rybka / wargi wysunięte do przodu, rozszerzone na końcu/
  • zabawa w wąsy - utrzymanie słomki między nosem w wargą górną
  • parskanie wargami – zabawa w motor
  • naśladowanie głosów  pojazdów – wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e-o naśladowanie samochodu policyjnego, i-u naśladowanie karetki pogotowia e-u ,naśladowanie straży pożarnej
  • jak warczy zły pies - szczerzymy zamknięte zęby, tak aby dziąsła były widoczne, mogą towarzyszyć złowrogie warczenia
  • konik i woźnica – konik „ kląska „ naśladując odgłos kopyt, woźnica woła prrr.
  • pokażmy jak wygląda ryjek świnki – wargi wysunięte do przodu, lekko rozchylone na brzegach
ĆWICZENIA JĘZYKA
  • pokaż język
  • wysuwanie języka na brodę- zabawa ”  zmęczony pies 
  • kukułka wylatuje z dziupli – wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej / bez kontaktu z zębami /
  • spróbujemy zrobić z języka:
-szpilkę /jeszcze cieńszy język/
-skocznię narciarską lub zjeżdżalnię
-koci grzbiet
-łyżkę /język lekko stulony z uniesionym do góry końcem /
-łopatkę/ płaski , szeroki język/
-rurkę/ chcemy wypić sok, ale nie mamy czym/
  •   pyszny cukierek – dzieci wypychają raz jeden policzek ostrym czubkiem języka, udając że trzymają w buzi landrynkę, można sprawdzić twardość „ cukierka” dotykając policzek palcem
  • oblizywanie łyżeczki z resztką kremu, miodu, marmolady ....,
  •   pokaż jak :kot pije mleko - /szybkie ,krótkie ruchy języka w przód, do góry, i do tyłu, kotek oblizuje się /czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi /, mlaska - zlizywanie mleka z talerzyka
  •  jedziemy jak konik – czubek języka uderza o podniebienie i z klaśnięciem opada na dół, ćwiczenie wykonujemy naprzemiennie przy zaokrąglonych ustach / jak u / i odwiedzionych / jak e / wargach, dźwięk nabiera głębi, uzyskuje się charakterystyczny odgłos bardzo dobrze naśladujący uderzenie kopyt o podłoże 
  •  koń idzie wolno, przyspiesza ,biegnie,  porusza się naprzemiennie raz szybciej raz wolniej, przy czym; parska, chrapie, śmieje się iha – ha”
ĆWICZENIA POLICZKÓW
  •  robimy z buzi duży, duży balon , powoli wypuszczamy z niego powietrze albo nagle pęka
  •  na dole / u góry / przy zaciśniętych wargach nabieramy dużo powietrza tworząc balon, potem przesuwamy powietrze kolejno do lewego i prawego policzka, następnie pod górną i dolną wargę
  • chudniemy / wciągamy silnie policzki do wewnątrz tak, by ściśle obejmowały zęby tworząc wklęśnięcie
  • rybce brakuje powietrza / przy zaciśniętych  zębach maksymalnie otwieramy wargi
  • co się stało z naszymi ustami? Raz są z jednej strony twarzy, raz z drugiej / wargi i policzki silnie ściągamy raz w lewo, raz w prawo /

Gra logopedyczna
Wystarczy kostka, pionki (np. zakrętki) i wydrukowana plansza. Zasady są proste – gracz przesuwa swój pionek do przodu o tyle pól, ile oczek wylosował rzucając kostką. Następnie naśladuje minkę Mi narysowaną tam, gdzie się zatrzymał. Oczywiście, kto pierwszy dotrze do mety ten wygra, ale kto dotrze tam ostatni będzie miał najwięcej zabawy ;).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz